söndag 13 juli 2014

Sommarprojekt...



Jag minns inte riktigt vad jag skrev på sommarprojektlistan, får kanske ta fram det inlägget och påminna mig... Istället har jag sytt ett par trädgårdsbyxor i ett grönprickigt tyg. Kunde inte hitta något mönster jag gillade så, eftersom jag ärvt en hel rulle mönsterpapper rullade jag helt sonika ut den på bordet, krängde av mig favvobyxorna (som dock är knälånga) och hivade upp dem på mönsterpapperet och försökte rita av dem och förlänga den linje de gick i. Ville ha lite mameluckkänsla över dem, eller haremsbyxa - kärt barn har många epitet... 



Resår hittade jag gratis i svärmors tillfälliga sybutik i grannhuset, och likaså den fyrkantiga, virkade duk som jag vek och gjorde till en ficka. Jag fäste fickan med nålar med byxorna på framför en spegel. 


De blev rymliga och sköna och nästa projekt är ett par knälånga i rosa tyg istället. 
Jag sydde ihop alla delar med overlock  (två framben, två bakben, en dubbelvikt bred linning att vika ner över magen). Jag kan inte riktigt overlockmaskinen och tyckte sömmen syntes för mycket så jag gjorde även en smal och långstygnad sicksacksöm längs alla sömmar som syns med en grön tråd. 
Fickan sydde jag dock på med vitt tråd. Raksöm. 


Jag har även passat på att göra Fläder och äpplemarmelad... Blir perfekta små gåvor och sommarglimtar i höstmörkret...


Over and out... Nästa inlägg blir en samling av inspirationsbilder tagna i juni månad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar