fredag 11 november 2011

Guldgruvor och hållbart samhälle....

Familjens gårdar och hus är guldgruvor. Det är ju så mycket roligare om det man renoverar/får med sig hem har lite historia. Jag har även äntligen börjat inse skillnaden på dåtidens kvalitetsmöbler som skulle hålla i flera generationer och det som min sambo kallar smäck å som säljs på ikea och jysk m.fl. Jag skulle dock vilja säga att Ikeas möbler ändå är de som jag tycker hållit bäst kvalité till kostnaden mot vad möbler från jysk och mio har gjort. Jag har en matsalsgrupp från Mio som jag är mycket missnöjd med pga missfärgningar, delarna passar inte ihop och skevar - även när de kom hem och försökte skruva ihop skiten. Det är då trist när man köpt något på Mio som jag tycker är dyrt men som andra tycker är billigt jämfört med andra ställen... Dessa andra ställen är förmodligen de som säljer riktiga kvalitetsgrejer. Sen är det svårt, för jag brukar alltid undra varför saker ska hålla flera generationer när ingen vill ha det, man vill ju sätta sitt eget bo... Men mer och mer har jag börjat tycka att vi som invånare på denna jord faktiskt inte alls har någon rättighet att slösa upp dess resurser så som vi gör. Vi borde ärva mer och mer, ta tillvara mer och mer - det är då familjens hus och gårdar kommer till nytta för allt går måla!

Imorgon ska jag hjälpa min mormor flytta - och rota igenom allt hon lämnar kvar...

1 kommentar: