söndag 18 december 2011

När fjärde ljuset brinner...

... vi hämtar julegran,
och alla barnen räknar
dan före dan före dopparedan...

Idag blir det julgransjakt i det Sandellska/Johanssonska/Rickemarkska hemmet. Förmodligen enklare än att besluta om framtida efternamn.. hoppas jag iaf... Snön singlar ner i blandat tjocka och små flingor utanför fönstret. Jag hoppas granbocken ska bli klar idag och att jag hittar grangirlang och utebelysning att klä bocken med... Förra året var det så mycket snö att man inte hade en susning om vad man högg och när vi kom hem var våran gran ytterst skraltig och efter tilljämning bara 1,20 hög!! Plus skev så att vi inte ens vågade hänga julkulor i dem. I år tänker jag att jag ska tova röda julkulor som jag köpt på Panduro. Blir något för veckan. Vi har gjort ett veckoschema för sista veckan:
Måndag: städning av alla rum utom våra kontor.
Tisdag: städning av våra kontor
Onsdag: Sista julklappsköpardagen, och julfest på mitt jobb
Torsdag: Sista jobbardagen för oss båda och rimstuga hos härliga vänner i Vaggeryd!!
Fredag: Klä granen, slå in klapparna, lillejul hos svärmor på kvällen
Lördag: Grötfrukost i hemmet, Jula hos gammelmoster och sen jullunch...

Skickar med lite bilder från gångna veckan...
I onsdags blev det julgodisbak med en mycket god vän...

Hyacinterna blommar nu i sina söta vanillinburkar.. Det doftar jul..

Den här underbara duken har jag fått av en mycket kär släkting. Svårigheten har varit vad som passar på den. Efter en tur till Erikshjälpen hittade jag denna underbara, vita och stilrena vinterflicka.

Årets första inslagna klappar... Byttes under julgodisbaket...

Dessa små figurer (utom tomten i snöbollen i bakgrunden) fick jag i mina paket... Det blir nog till att starta ett miniatyrland hos mig med...

Förra söndagen var vi på låååångpromenad.. Då elljusspåret var översvämmat tog promenaden 3 timmar... Då hittade jag så fina och fylliga grangrenar som jag här gjort min årliga granristomte av.
Gjorde två och ställde den ena hos gammelmostern...

Nu blir det granbocksrisning... =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar