onsdag 4 april 2012

Tryckta källor...


Jag bara älskar gamla tidningar och tidningsannonser med reklam för kakor och husmorsapparater. De tecknade bilderna är allra bäst tycker jag.
Idag har jag rensat i några högar med Husmodern och Svensk damtidning (i huvudsak) från ca 1956-1969. Många tidningar innehöll artiklar om mordet på Kennedy 1968. Ganska hårda ord om vems fel det var och om världssituationen. Det fanns även artiklar om Jackie Kennedy - ett år efter krisen osv.

Se nedan för ett litet axplock av tidningar, kalendrar, specialupplagor m.m.


Från 1802 kommer denna karta baserad på "astronomiska observationer" skapad av C.P. Hällström och utgiven av Friherre S. G. Hermelin.


Wärmdö och Haninge m.m. finns utmarkerade på denna karta över Stockholmstrakten.


Massa underbara gamla jul och påskkort. Tänker jag ska återanvända dem i pyssel/scrapbookingkort, men även som dekor i några skålar nu i påsk.  




På 60-talet hade de många tankar om framtiden..


Artikel om hur Jackie Kennedy hanterade sorgen.


Julbilagan från 1904


Specialbilaga om vårt kungapar, ca 1908


Tidning till mors dag. Tänk denna inramad i ett soligt kök nu i vår..

 Bilder på vår drottning (frågan är bara när...)



Denna annonsen åker definitivt upp på köksväggen hemma, eller i skafferiet..




2 kommentarer:

  1. Oj så många fina gamla tidningar och kort du har! Älskar sånt, problemet är att jag vet inte vad jag ska göra med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla mitt nya inlägg så får du se vad jag passat på att göra i städpausen =).

      Radera